Αυτό το ξέρατε...;

24/03/2017

Ηττοπάθεια στο Σκραμπλ... not!

Έχετε ποτέ ξεκινήσει έναν αγώνα σκεπτόμενοι:

«Ωχ, με αυτόν θα παίξω; Ε, καλά… είναι πολύ πιο έμπειρος, ξέρει πιο πολλά κόλπα και πολύ περισσότερες λέξεις, οπότε σίγουρα θα χάσω…», ή «ακόμα δεν αξίζω και πολλά σαν παίκτης, δεν έχω πολύ εμπειρία, δεν ξέρω πολλές λέξεις, είμαι πολύ νέος ακόμα στο σκραμπλ, οπότε σίγουρα θα χάσω…», με αποτέλεσμα να έχετε παραιτηθεί από την παρτίδα πριν ακόμα αυτή ξεκινήσει…ή ακόμα χειρότερα, να αποφασίσετε να μην παίξετε καν!

Άλλα «δυσάρεστα» που προξενεί αυτή η στάση είναι:

1. Να μη δώσετε τη δέουσα σημασία στις νέες λέξεις που θα μάθετε στην παρτίδα, οι οποίες θα είναι το σίγουρο κέρδος σας είτε χάσετε, είτε κερδίσετε

2. Να μην παρατηρήσετε αν το σκορ σας στη συγκεκριμένη παρτίδα ήταν καλύτερο ή χειρότερο από το μέσο όρο σας…αν δηλαδή βελτιώσατε καθόλου την προσωπική σας επίδοση

3. Να παραιτηθείτε γρήγορα από την παρτίδα, και να απογοητευτείτε στην 2η-3ηκίνηση, αν τα πρώτα γράμματά σας τύχει να είναι δύσκολο να τα διαχειριστείτε

4. Να χάσετε την ευκαιρία να αποσπάσετε μία νίκη, σε περίπτωση που τα γράμματα του «πιθανόν πιο έμπειρου» αντιπάλου σας δε τον ευνοήσουν όσο εσάς

5. Να χάσετε τη μαγεία του παιχνιδιού, που είναι συναρπαστικό ούτως ή άλλως και σας προκαλεί να λύσετε ένα λεξο-πρόβλημα σε κάθε κίνηση, άσχετα με την έκβαση του σκορ

 

Συμπεράσματα:

1. Μην αφήνετε μία ή πολλές συνεχόμενες ήττες να σας αποθαρρύνουν. Είναι τέτοια η φύση του παιχνιδιού που σε κάθε παρτίδα βγαίνετε λίγο πιο «πλούσιοι» σε λέξεις και σε αντίληψη του παιχνιδιού απ’ ότι ήσασταν πριν. Αν δε το βάζετε κάτω η νίκη/ ες θα έρθουν πολύ πιο σύντομα απ’ ότι νομίζετε

2.Μην αποφεύγετε να παίζετε με πιο έμπειρους παίκτες με το φόβο να χάσετε. Ο αυξημένος βαθμός δυσκολίας σας προκαλεί να ωθήσετε το μυαλό σας ένα βήμα παραπέρα και να σκεφτείτε μία κίνηση που πιθανόν δε θα τη σκεφτόσασταν σε ένα πιο «χαλαρό» παιχνίδι. Θα εκπλαγείτε με τις λέξεις που ξέρετε και δεν ξέρατε ότι τις ξέρετε και με τις κινήσεις που θα σκεφτείτε κάτω από την «πίεση» του πιο απαιτητικού ταμπλό.

3.Μάθετε να μην παραιτείστε από τις παρτίδες, ακόμα κι αν είστε πολύ πιο πίσω στο σκορ. Δίνετε σημασία στη δική σας επίδοση και προσπαθείτε πάντα να κάνετε το βέλτιστο παιχνίδι που μπορείτε με τα γράμματα που σας τυχαίνουν μέχρι το τέλος της παρτίδας

4.Σε γενικές γραμμές, όσο πιο μεγάλο είναι το χάσμα στο επίπεδο των δύο παικτών, τόσο μειώνεται ο παράγοντας τύχη που ορίζει την έκβαση του αγώνα. Όσο πιο κοντά είναι το επίπεδο τους, τόσο περισσότερο ευθύνεται η τύχη για τον τελικό νικητή, καθώς με τα ίδια γράμματα θα παίξουν τις ίδιες σχεδόν κινήσεις. Σε όποια κατηγορία κι αν ανήκει η παρτίδα σας, δώστε τέτοια ώθηση στη σκέψη σας και προσπαθήστε το τελικό αποτέλεσμα να το κρίνετε εσείς και όχι η τύχη σας. Κι ακόμα κι αν αυτή δεν είναι τελικά με το μέρος σας, θα ολοκληρώσετε την παρτίδα ήσυχοι ότι εσείς κάνατε ό,τι καλύτερο μπορούσατε!


09/02/2017

Μόλις έχασα...ποιος φταίει;

Πραγματικότητα: Η παρτίδα ήταν σχετικά μοιρασμένη, όμως στην κρίσιμη τελευταία κίνηση δε γνώριζα μία 5γράμματη λέξη, η οποία θα με βοηθούσε να κλείσω πρώτος και να κερδίσω στην προσθαφαίρεση πόντων.

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Ξεκίνα να μελετάς και μικρότερες λέξεις τεσσάρων, πέντε ή έξι γραμμάτων…βοηθούν πολύ σε τέτοιες περιπτώσεις

 

Πραγματικότητα: Τα γράμματα μου ήταν χάλια και ο αντίπαλος μου τράβηξε τα περισσότερα «καλά» γράμματα.

Ποιος φταίει; : Το σακούλι

Συμβουλή: Υπομονή…ρόδα είναι και γυρίζει

 

Πραγματικότητα: Είχα σκεφτεί πολύ καλά το κλείσιμο της παρτίδας που θα μου επέτρεπε να κερδίσω, όμως είχα σβήσει λάθος ένα γράμμα, με αποτέλεσμα να ανοίξω άθελά μου θέση στον αντίπαλό μου και να του επιτρέψω να πάρει πολλούς πόντους.

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Σβήνε πιο προσεκτικά τα γράμματα και στο τέλος της παρτίδας να είσαι πάντα σίγουρος ότι ο συνολικός αριθμός των τελευταίων γραμμάτων στα δύο αναλόγια είναι ο σωστός.

 

Πραγματικότητα: Σκέφτηκα πάρα πολλή ώρα σε μία κίνηση, με αποτέλεσμα να μη μου μείνει χρόνος στο τέλος της παρτίδας και να παίξω βιαστικά και λάθος.

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Προσπάθησε να παρατηρείς και να μοιράζεις το χρόνο σου σωστά καθ’ όλη τη διάρκεια της παρτίδας για να μην έχεις πρόβλημα στο τελείωμά της

 

Πραγματικότητα: Είχα τον απόλυτο έλεγχο της παρτίδας και των εναπομεινάντων γραμμάτων, όμως στα τελευταία γράμματα τράβηξα μόνο σύμφωνα, παρ’ ότι στο σακούλι είχε μείνει σχετικά καλή αναλογία συμφώνων-φωνηέντων

Ποιος φταίει; : Το σακούλι

Συμβουλή: Υπομονή…θα έρθουν καλύτερα αναλόγια

 

Πραγματικότητα: Ο αντίπαλός μου ήταν πολύ νευρικός, με αποτέλεσμα να αγχωθώ και να χάσω την αυτοσυγκέντρωσή μου.

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Όταν παίζεις, να σκέφτεσαι συνεχώς ότι είναι απλώς ένα παιχνίδι που κάποιος χάνει και κάποιος κερδίζει και ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος άγχους. Αγνόησε κάθε αγχωτική συμπεριφορά του αντιπάλου και παίξε ό,τι καλύτερο μπορείς με τα γράμματα που έχεις σε κάθε κίνηση

 

Πραγματικότητα: Ήμουν πάρα πολύ μπροστά στο σκορ και έχοντας επαναπαυθεί στη σιγουριά μου, άφησα μία θέση για σκραμπλ ανοιχτή, με αποτέλεσμα να κάνει ο αντίπαλος μου μία λέξη πάρα πολλών πόντων και να με κερδίσει στην τελευταία κίνηση

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Όταν είσαι πολύ μπροστά στο σκορ δεν ανοίγεις νέες θέσεις στο ταμπλό και προσπαθείς να κλείνεις και τις επικίνδυνες υπάρχουσες

 

Πραγματικότητα: Τα τελευταία γράμματα που σήκωσα ήταν ΑΗΗΗΤΤΤ και πάνω στην απογοήτευση μου, κατηγόρησα το σακούλι και έπαιξα ΤΗΚΤΗ σε ένα Κ για να τελειώνει η παρτίδα, μη βλέποντας ότι έκλεινα με τη λέξη σκραμπλ ΑΗΤΤΗΤΗ επί τρία, κερδίζοντας την παρτίδα.

Ποιος φταίει; : Εγώ

Συμβουλή: Μην ξεχνάς ότι ακόμα και οι πιο περίεργοι συνδυασμοί γραμμάτων μπορεί να σχηματίζουν λέξεις. Όσο πιο πολλές λέξεις μαθαίνεις κι όσο περισσότερο αφήνεις τη φαντασία σου να δουλέψει, τόσο λιγότερο θα σε τρομάζουν και θα σε απογοητεύουν τα δύσκολα αναλόγια.

 

Οπότε πριν κατηγορήσετε την κακή σας τύχη, σκεφτείτε μήπως το σακούλι δεν ήταν τελικά η αιτία της ήττας σας...


01/02/2017

Η μάχη των λέξεων

Σε κάθε παρτίδα Αγωνιστικού Σκραμπλ συμβαίνει μία πολύ όμορφη μάχη. Η μάχη των λέξεων. Το πεδίο αυτής της μάχης είναι το ταμπλό, τα όπλα των παικτών είναι τα γράμματα και το στρατηγείο του καθενός είναι το αναλόγιό του. Τα όπλα της μάχης τα παίρνουν και οι δύο παίκτες από τον ίδιο οπλοπαραγωγό (σακουλάκι), ο οποίος τα κατανέμει κάθε φορά σύμφωνα με τα δικά του συμφέροντα, τα οποία δεν αποκαλύπτει ποτέ σε κανέναν. Είναι γνωστό κάθε στιγμή, βέβαια, το ποια όπλα δεν έχουν διανεμηθεί ακόμα. Σκοπός των παικτών είναι –χρησιμοποιώντας τις γνώσεις και τη σωστή στρατηγική– να κερδίσουν αυτή τη μάχη καταφέρνοντας να ξεπεράσουν:

*Τη μεροληψία του οπλοπαραγωγού

*Την άγνοια για το τι συμβαίνει στο στρατηγείο του αντιπάλου

Στις μάχες των λέξεων ισχύουν, σε γενικές γραμμές τα εξής:

  • Όταν ο παίκτης έχει προβάδισμα έναντι του αντιπάλου του, προσπαθεί σταδιακά να μπλοκάρει τις επικίνδυνες θέσεις, που θα δώσουν στο δεύτερο την ευκαιρία να κερδίσει πολλούς πόντους. Όσο μεγαλύτερη είναι διαφορά των πόντων, τόσο μεγαλύτερο νόημα έχει ο «αποκλεισμός» του ταμπλό.
  • Όταν ο παίκτης είναι πίσω στο σκορ, προσπαθεί να δημιουργήσει θέσεις στο ταμπλό ή να διατηρήσει τις ήδη υπάρχουσες, με τέτοιο τρόπο που να δυσκολέψει τον αντίπαλο να τις «κλείσει» όλες ταυτόχρονα και να δώσει χρόνο στον εαυτό του να ανελιχθεί.
  • Ο κάθε παίκτης πρέπει να προσπαθεί να πάρει το ταμπλό στον έλεγχό του, παρεμποδίζοντας τη στρατηγική του αντιπάλου και ευνοώντας τη δική του με βάση τα γράμματα που έχει στο αναλόγιό του κάθε στιγμή και τη λίστα με τα γράμματα που απομένουν στο σακουλάκι.
  • Όσο η παρτίδα πλησιάζει στο τέλος της, οι παίκτες πρέπει να κάνουν τέτοιες επιλογές που να έρχονται σε αρμονία με τα γράμματα που έχουν ήδη στο αναλόγιο τους και με τα εναπομείναντα γράμματα στο σακούλι.

Και η μάχη ξεκινά...


19/01/2017

Περί...αναγραμματισμού!

Αναμφίβολα, ένα από τα πιο σημαντικά σκέλη του Σκραμπλ είναι ο Αναγραμματισμός. Όσο ανεπτυγμένες και να είναι οι στρατηγικές δεξιότητες ενός παίκτη πάνω στη διαχείριση του ταμπλό και του αναλογίου και όσο πλούσιο κι αν είναι το λεξιλόγιο του, αυτά είναι δώρον άδωρο εάν δε μπορεί να σχηματίσει λέξεις με τα ανάκατα γράμματα που έχει μπροστά του! Επομένως, η ικανότητα για αναγραμματισμό πρέπει να καλλιεργείται συνεχώς, παράλληλα με την εξάσκηση στο παιχνίδι και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου…

Πώς, όμως, μπορείτε να βελτιώσετε τον αναγραμματισμό σας χωρίς να το καταλάβετε καν; Πολύ απλά! Με το να μη σταματάτε να αναγραμματίζετε! Πρόκειται για μία από τις πιο διασκεδαστικές ασχολίες, καθώς δεν απαιτείται να είστε ούτε πάνω από ένα βιβλίο μελετώντας λέξεις, ούτε να συμβαίνει μόνο όταν παίζετε παρτίδες. Για καλή μας τύχη, γύρω μας υπάρχουν παντού λέξεις και γράμματα που περιμένουν να τα αναγραμματίσουμε…είτε μιλάμε για ταμπέλες καταστημάτων, είτε για πινακίδες αυτοκινήτων, είτε για σκόρπιες λέξεις που συναντάμε στην καθημερινότητά μας σε περιοδικά, βιβλία, μαγαζιά, παντού! Εντοπίστε, λοιπόν, λέξεις γύρω σας και προσπαθήστε να βρείτε αν προκύπτουν άλλες λέξεις είτε με κάποια από τα γράμματά τους, είτε με όλα τα γράμματα. Στην αρχή θα σας φανεί δύσκολο από το να συγκρατήσετε στο μυαλό σας τα γράμματα που μόλις είδατε, μέχρι και να φτιάξετε έστω μία ολιγογράμματη λέξη με κάποια από αυτά. Σιγά σιγά, όμως, το μυαλό σας θα συνηθίσει στη διαδικασία και θα εκπλαγείτε από το πόσο εύκολα θα ξεπερνάτε αυτό το εμπόδιο και θα βρίσκετε νέες λέξεις με όλο και περισσότερα γράμματα!

Ιδού κάποια παραδείγματα αναγραμματισμού ολόκληρης της λέξης από την βόλτα στην Αθήνα…

(ΠΛΑΤΕΙΑ) ΚΟΤΖΙΑ --> ΤΟΚΙΖΑ

(ΟΔΟΣ) ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ --> ΣΗΜΑΔΙΑΚΑ, ΣΗΜΑΔΑΚΙΑ

(ΟΔΟΣ) ΑΘΗΝΑΣ --> ΑΝΘΗΣΑ

(ΠΛΑΤΕΙΑ) ΟΜΟΝΟΙΑΣ --> ΑΝΟΜΟΙΟΣ

(ΛΕΩΦΟΡΟΣ) ΘΗΣΕΩΣ --> ΩΘΗΣΕΣ

(ΟΔΟΣ) ΣΚΟΥΦΑ --> ΦΑΚΟΥΣ, ΦΟΥΣΚΑ

ΠΕΙΡΑΙΑΣ --> ΑΠΕΙΡΙΑΣ

ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ --> ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΑΝ

ΕΛΑΙΩΝΑΣ --> ΑΝΑΛΩΣΕΙ, ΕΣΑΛΙΩΝΑ

ΜΑΡΟΥΣΙ --> ΜΑΣΟΥΡΙ, ΣΑΜΟΥΡΙ, ΜΟΥΡΙΑΣ, ΜΙΑΡΟΥΣ, ΣΜΑΡΙΟΥ

ΣΕΠΟΛΙΑ --> ΙΣΟΠΑΛΕ, ΑΛΠΕΙΟΣ

ΠΑΡΝΗΘΑ --> ΠΑΝΘΗΡΑ

ΠΛΑΤΕΙΑ --> ΠΕΤΑΛΙΑ, ΠΙΑΤΕΛΑ

Πειραματιστείτε κι εσείς, λοιπόν! Εξασκήστε το μυαλό σας και θα δείτε ότι με τον καιρό τα γράμματα θα παίρνουν μόνα τους τη θέση τους χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια είτε στο δρόμο, είτε στο αναλόγιο σας!


15/12/2016

Μη φοβάστε να αλλάζετε γράμματα!

Έχουμε αναφέρει τους λόγους για τους οποίους είναι λάθος να παίζουμε επί πολλές συνεχόμενες κινήσεις ένα μόνο γράμμα. Αυτό συμβαίνει όταν τα γράμματα μας είναι «καλά» και ψάχνουμε απεγνωσμένα εκείνο το ένα που θα μας χαρίσει το πολυπόθητο Σκραμπλ. Συμβαίνει, όμως, και όταν δεν έχουμε καθόλου καλά γράμματα και έτσι δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να παίζουμε με αυτό τον τρόπο, γιατί εκ των πραγμάτων στο αναλόγιό μας δε μπορούμε να σχηματίσουμε ούτε λέξη!  

Η’ μήπως έχουμε επιλογή;

Σε περίπτωση που ο παίκτης αποφασίσει να αλλάξει γράμματα, είναι γνωστό πως χάνει τη σειρά του. Αυξάνει όμως σε σημαντικό βαθμό τις πιθανότητες να τραβήξει από το σακούλι έναν πολύ πιο αξιοπρεπή συνδυασμό γραμμάτων από αυτόν που ήδη έχει και να αναπληρώσει με το παραπάνω τους βαθμούς που έχασε λόγω της αλλαγής. Σκεφτείτε πόσες κινήσεις λίγων βαθμών χρειάζονται για να βελτιωθεί ο συνδυασμός των γραμμάτων μας (αν τελικά σταθούμε τυχεροί και βελτιωθεί) άμα παίζουμε ένα-ένα γράμμα!

Πριν κάνουμε την αλλαγή, βέβαια, θα πρέπει να έχουμε βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχει κάποια καλή θέση στο ταμπλό στην οποία θα μπορούσαμε να ξεφορτωθούμε τα γράμματα που θα αλλάζαμε για να μη χάσουμε τουλάχιστον αυτούς τους λίγους πόντους. Με την ίδια λογική, είναι καλό να μην αλλάζουμε ποτέ ένα μόνο γράμμα, γιατί και θα χάσουμε τη σειρά μας και, όπως έχουμε πει, οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος μας.

Επίσης, ίσως καμιά φορά χρειαστεί να καθυστερήσουμε την αλλαγή για έναν γύρο, σε περίπτωση που με λίγα από αυτά τα «άσχημα» γράμματα μας μπορούμε να αποκομίσουμε πολλούς πόντους, έστω κι αν αυτό σημαίνει ότι με τα γράμματα που κρατάμε πάνω μας δε γλιτώνουμε την αλλαγή στην επόμενη κίνηση.

Ζυγίζοντας, λοιπόν, τις επιλογές και χωρίς να αποφεύγετε τις αλλαγές, αλλά ούτε και να κάνετε κατάχρηση αυτών, δοκιμάστε τες και δε θα το μετανιώσετε!


04/12/2016

Γιατί δεν κάνει να παίζουμε ένα-ένα γράμμα;

Μία συνήθης παγίδα στο Σκραμπλ είναι η τάση που έχουμε να διώχνουμε για πολλές συνεχόμενες κινήσεις ένα γράμμα μόνο από το αναλόγιό μας, μέχρι να μας έρθει το επιθυμητό γράμμα και να σχηματίσουμε τη λέξη που έχουμε βάλει στο μυαλό μας. Για παράδειγμα, μπορεί να έχουμε τα γράμματα Η Ι Ν Μ Π Ρ Φ κι επειδή εντοπίζουμε ότι αν αντί για Π είχαμε Ο, θα σχηματίζαμε τη λέξη ΦΡΟΝΙΜΗ, αντικαθιστούμε μόνο το Π. Αν δεν τραβήξουμε με την πρώτη το πολυπόθητο Ο, ξαναπαίζουμε πάλι το επιπλέον γράμμα μας κ.ο.κ. Άλλες φορές, βρισκόμαστε στο αναλόγιό μας με έξι σύμφωνα και ένα φωνήεν και επειδή εκ των πραγμάτων δεν έχουμε πολλές επιλογές, παίζουμε ένα-ένα σύμφωνο περιμένοντας να αυξηθούν σταδιακά τα φωνήεντά μας.

Εννοείται ότι σε αυτές τις περιπτώσεις συνήθως μας κακοφαίνεται που το σακουλάκι μας αδικεί μη δίνοντάς μας αυτό που ζητάμε και που ο αντίπαλός μας παίρνει όλα τα καλά γράμματα. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό και γιατί η συγκεκριμένη τακτική είναι τόσο λάθος;

Α) Μιλώντας με πιθανότητες, ο παίκτης που σηκώνει ένα-ένα γράμμα από το σακουλάκι είναι πολύ πιο δύσκολο να τραβήξει μπαλαντέρ ή κάποιο από τα «καλά» γράμματα, από τον παίκτη που διώχνει σε κάθε κίνηση περισσότερα γράμματα από το αναλόγιο του συλλέγοντας πόντους. Σε μία ακραία περίπτωση, σκεφτείτε ότι σε μία παρτίδα 16 κινήσεων, ο παίκτης που θα παίζει ένα-ένα γράμμα θα πάρει 23 γράμματα από το σακουλάκι, ενώ ο άλλος παίκτης θα πάρει 81. Ποιος έχει καλύτερες πιθανότητες να τραβήξει τα καλά γράμματα;

Β) Σαν συνέχεια της προηγούμενης παρατήρησης, είναι δεδομένο ότι ο παίκτης που θα πάρει τα περισσότερα γράμματα από το σακουλάκι, έχει περισσότερες πιθανότητες να συγκεντρώσει και τους περισσότερους πόντους και να κερδίσει την παρτίδα.

Γ) Αν υποθέσουμε ότι την ώρα που ξεκινάμε να κυνηγάμε ένα μόνο γράμμα είμαστε κοντά στο σκορ με τον αντίπαλό μας και τελικά σχηματίσουμε την επιθυμητή λέξη μετά από 2-3 κινήσεις, στις οποίες θα έχουμε κερδίσει πολύ λίγους πόντους λόγω της τακτικής μας, το πιο πιθανό είναι πως ο αντίπαλός μας θα έχει περάσει αρκετά μπροστά στο σκορ, άρα ακόμα και να κάνουμε μια καλή κίνηση σε εκείνο το σημείο, ίσως να είναι πια αργά για να αντιστρέψουμε το σκορ της παρτίδας. Δώρον άδωρο…

Δ) Και φυσικά ο Νόμος του Μέρφι. Ελάχιστες φορές θα σηκώσουμε το γράμμα που περιμένουμε. Τις περισσότερες φορές, όταν θα βάζουμε το χέρι μας στο σακουλάκι, το γράμμα που επιθυμούμε θα κρύβεται για να μην το πιάσουμε…!

Αυτοί είναι κάποιοι μόνο από τους λόγους που δε συμφέρει να παίζουμε με αυτό τον τρόπο. Ακόμα κι αν αποφασίσουμε να  κάνουμε μία απόπειρα διώχνοντας μόνο ένα γράμμα για να σχηματίσουμε Σκραμπλ στη συνέχεια, φροντίζουμε ώστε:

Α) Αυτή να είναι μόνο μία απόπειρα

Β) Να κρατήσουμε έξι γράμματα, τα οποία σχηματίζουν Σκραμπλ με παραπάνω από ένα γράμμα. Για παράδειγμα, αν τα γράμματά μας είναι Ι Ο Μ Ν Π Ρ Φ, διώχνοντας το Π, ξέρουμε ότι σχηματίζουμε Σκραμπλ με Α, Ε, Η, Ο και έτσι αυξάνουμε τις πιθανότητες να σηκώσουμε ένα από αυτά.

Γ) Ακόμα κι αν είμαστε πίσω στο σκορ, προσπαθούμε να παραμένουμε κοντά στον αντίπαλο, χωρίς να ρισκάρουμε την περαιτέρω απομάκρυνσή του μετά από μία τέτοια κίνησή μας.

Δ) Όταν έχουμε δυσαναλογία συμφώνων-φωνηέντων στο αναλόγιο μας, και δε μπορούμε να τοποθετήσουμε στο ταμπλό πολλά φωνήεντα ή πολλά σύμφωνα μαζί, προτιμούμε μία αλλαγή γραμμάτων κι ας χάσουμε μία φορά τη σειρά μας, παρά να αλλάξουμε αυτή την ισορροπία αντικαθιστώντας ένα-ένα γράμμα, χάνοντας επί της ουσίας πολλές παραπάνω κινήσεις  

Σκεφτείτε καλά, λοιπόν, αν σας συμφέρει πριν αποφασίσετε να «κυνηγήσετε» ένα και μόνο γράμμα μέσα από το σακουλάκι…οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος σας!


28/11/2016

Πειράζει που έχασα την παρτίδα...;

Το Σκραμπλ είναι ένα παιχνίδι λέξεων, στο οποίο, όμως, νικητής είναι αυτός που συγκέντρωσε τους περισσότερους πόντους στο τέλος της παρτίδας. Οπότε, σε πρώτη φάση, πρέπει να εξασκηθείτε πολύ καλά στην εύρεση πόντων πάνω στο ταμπλό. Παρακάτω φαίνονται μερικές τεχνικές για να γίνει αυτό:

Α. Μάθετε καλά τις αποδεκτές λέξεις 2-3 γραμμάτων, ώστε να μπορείτε να παίζετε πιο συνδυαστικά πάνω στο ταμπλό.

Β. Μη χαραμίζετε κινήσεις για λίγους πόντους, ακόμα κι όταν δε βρίσκετε Σκραμπλ. Πχ. αν θέλετε να διώξετε μόνο ένα Τ, μην το τοποθετήσετε δίπλα σε ένα φωνήεν παίρνοντας μόνο 2 πόντους. Αντ΄ αυτού, βρείτε μία θέση στο ταμπλό όπου θα σας δίνει τουλάχιστον 6 πόντους, ή ακόμα καλύτερα μετατρέψτε ένα ΒΑ σε ΒΑΤ, κερδίζοντας 10 πόντους στη χειρότερη των περιπτώσεων.

Γ. Προσπαθήστε να παίζετε τα γράμματα μεγάλης αξίας (Β, Ζ, Θ, Ξ, Φ, Χ, Ψ) σε θέσεις που θα αποκομίζετε μίνιμουμ το τριπλάσιο της αξίας τους. Εκμεταλλευτείτε τα χρωματιστά τετράγωνα του ταμπλό!

Δ. Ξεκινήστε να «σκανάρετε» το ταμπλό και πριν αποφασίσετε τι θα παίξετε, να είστε σίγουροι ότι έχετε εντοπίσει όλες τις πιθανές κινήσεις με βάση τις τρέχουσες γνώσεις και τη δυναμική σας.

Ε. Βάλτε σαν πρώτο στόχο τους 25-30 πόντους ανά κίνηση.

ΣΤ. Βάλτε σα δεύτερο στόχο τους 400 πόντους/ παρτίδα και χρησιμοποιώντας τα παραπάνω, προσπαθήστε να τον επιτυγχάνετε στις περισσότερες παρτίδες σας.

Όσο βελτιώνεται η προσωπική σας επίδοση και αυξάνεται η εμπειρία σας, θα δείτε ότι κάποιες φορές θα χρειαστεί να θυσιάσετε κάποιες από αυτές τις κινήσεις (ίσως, για παράδειγμα επειδή θα ανοίγετε στον αντίπαλο κάποια άλλη θέση που θα του δίνει πολλούς πόντους) και να παίξετε ίσως κάποια από τις λιγότερο επικρατέστερες κινήσεις, αλλά πιο συμφέρουσες για την εξέλιξη του παιχνιδιού και της στρατηγικής σας. Ακόμα καλύτερα, θα αρχίσετε να παρατηρείτε τη μεγαλύτερη εικόνα, δηλαδή το σκορ του αντιπάλου σας, τη σωστή διαχείριση του αναλογίου σας, τα εναπομείναντα γράμματα στο σακουλάκι, το χρόνο που σας απομένει κ.ο.κ.

Επομένως, ξεκινώντας να παίζετε Αγωνιστικό Σκραμπλ, δε θα πρέπει να σας απασχολεί καθόλου εάν χάνετε μία παρτίδα, παρά μόνο η επιδίωξη σε κάθε παρτίδα να παίζετε λίγο καλύτερα από την προηγούμενη. Με τη σταδιακή βελτίωση της τεχνικής σας και τον εμπλουτισμό των γνώσεών σας, θα αρχίσει να αυξάνεται και η αναλογία των παιχνιδιών που κερδίζετε, έναντι αυτών που χάνετε!


22/11/2016

Περί…σβησίματος γραμμάτων

Σε κάθε φύλλο αγώνα Σκραμπλ, δίπλα από τη στήλη με το σκορ του αγώνα, υπάρχει και ένας ακόμα πίνακας με όλα τα γράμματα που περιέχει μέσα το σακούλι. Ο λόγος ύπαρξης αυτού του πίνακα είναι για να διαγράφονται τα γράμματα που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια της παρτίδας ώστε να έχουμε πάντα σαφή εικόνα των γραμμάτων που απομένουν στο σακουλάκι, με μοναδική απόκλιση τα επτά γράμματα που έχει στο αναλόγιο του ο αντίπαλος.

Γιατί, όμως, είναι τόσο σημαντική αυτή η πληροφορία;

Α. Το να έχουμε μία καλή εικόνα της αναλογίας συμφώνων και φωνηέντων που απομένουν, βοηθάει στο να διαχειριζόμαστε πιο αποτελεσματικά το αναλόγιο μας. Για παράδειγμα, θα αποφύγουμε να χρησιμοποιήσουμε  σε μία κίνηση όλα μας τα φωνήεντα, αν δούμε ότι στα εναπομείναντα γράμματα η πλειοψηφία είναι σύμφωνα, γιατί οι πιθανότητες δείχνουν ότι θα τραβήξουμε σύμφωνο.

Β. Μας δίνει τη δυνατότητα να αποφύγουμε να «στήσουμε» στον αντίπαλό μας κάποια καλή θέση που πιθανόν να του δώσει πολλούς πόντους. Για παράδειγμα, αν διαπιστώσουμε ότι μέσα υπάρχουν ακόμα το Ζ, το Θ, το Χ ή το Φ, θα αποφύγουμε, ει δυνατόν, να τοποθετήσουμε ένα Α δίπλα σε ένα από τα χρωματιστά τετράγωνα του ταμπλό.

Γ. Μας δίνει ακριβή εικόνα των τελευταίων επτά (ή λιγότερων) γραμμάτων που έχει στο αναλόγιό του ο αντίπαλος όταν δεν υπάρχουν άλλα γράμματα στο σακουλάκι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί γνωρίζουμε πώς πρέπει να τοποθετήσουμε τα γράμματα μας στο τέλος της παρτίδας, ώστε και να δυσκολέψουμε τον αντίπαλό μας στο να «κλείσει» ή να πάρει πολλούς πόντους, αλλά και να σχεδιάσουμε το δικό μας «κλείσιμο».

Παραπάνω βλέπουμε κάποιους μόνο από τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητο να σβήνουμε τα γράμματα που χρησιμοποιούνται σε κάθε κίνηση. Συχνά προβλήματα που παρατηρούνται είναι είτε ο παίκτης να θεωρεί ότι σπαταλάει πολύ χρόνο με αυτή τη διαδικασία και να την παρακάμπτει, είτε τα γράμματα να σβήνονται λάθος, κάτι που μπορεί να κοστίσει στον παίκτη την παρτίδα, γιατί θα έχει λανθασμένη πληροφορία.

Αν, λοιπόν, για αρχή σας φαίνεται δύσκολο να σβήνετε τα γράμματα που περνάνε, προτιμήστε να παίζετε με πιο έμπειρους παίκτες, οι οποίοι θα κάνουν εκείνοι τη δουλειά για εσάς κι εσείς απλώς θα ρίχνετε ματιές στο χαρτί, προσπαθώντας σιγά σιγά να αποκρυπτογραφείτε την πληροφορία που σας δίνεται και να την αποτυπώνετε στο παιχνίδι σας. Στη συνέχεια, ξεκινήστε στα φιλικά παιχνίδια να σβήνετε τα γράμματα σας με προσοχή και να τσεκάρετε πάντα στο τέλος της παρτίδας τον εαυτό σας, μέχρι να εξοικειωθείτε σε τέτοιο σημείο που να μην κάνετε πια κανένα λάθος!


14/11/2016

Περί...κρυφών "στησιμάτων"

Ένας από τους θεμελιώδεις κανόνες του Σκραμπλ είναι πως κάθε νέα λέξη, με τον τρόπο που τοποθετείται στο ταμπλό πρέπει υποχρεωτικά να διασταυρώνεται, να εφάπτεται ή να μεγαλώνει μία ή περισσότερες από τις ήδη υπάρχουσες λέξεις. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να «ακουμπάει» σε μία τουλάχιστον από τις λέξεις που ήδη έχουν τοποθετηθεί, με την προϋπόθεση όλες οι νέες λέξεις που δημιουργούνται να υφίστανται. Έτσι, ανάλογα με τις λέξεις που υπάρχουν στο ταμπλό σε κάθε φάση της παρτίδας, προκύπτει μία πληθώρα πιθανών θέσεων για να τοποθετηθεί η επόμενη. Οι περισσότερες από αυτές είναι ευδιάκριτες, ειδικά αν έχουμε καλή γνώση των αποδεκτών 2γράμματων και 3γράμματων λέξεων και της απλής κλίσης των λέξεων.

Υπάρχει, όμως, και μια κατηγορία κρυφών θέσεων - "στησιμάτων" στις περιπτώσεις που μπορούμε να τοποθετήσουμε γράμμα στην αρχή ή στο τέλος μίας λέξης, αλλάζοντας τελείως το νόημα της.

Για παράδειγμα, εάν στο ταμπλό προϋπάρχει η λέξη ΛΥΤΡΑ ( χρηματικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί για την απελευθέρωση ενός ατόμου που κρατείται όμηρος) και ο παίκτης γνωρίζει ότι υπάρχει και λέξη ΕΛΥΤΡΑ (έλυτρο: εξωτερικό σκληρό περίβλημα φτερούγας εντόμων, το οποίο καλύπτει το κύριο μέρος της), μπορεί να το εκμεταλλευτεί τοποθετώντας τη λέξη του όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:

Παράδειγμα6       Παράδειγμα6Β

 

Με τη βοήθεια αυτών των «στησιμάτων», ο παίκτης μπορεί να στήνει παγίδες στον αντίπαλό του στις κρίσιμες στιγμές της παρτίδας ή να ξεγλιστράει όταν δεν υπάρχουν άλλες θέσεις στο ταμπλό για να τοποθετήσει τη λέξη του. Γενικότερα, όσες περισσότερες κρυφές θέσεις γνωρίζει ένας παίκτης, τόσο μεγαλύτερο πλεονέκτημα έχει σε μία παρτίδα.

Παραδείγματα κρυφών «στησιμάτων» είναι:

Τ-ΟΡΜΟΣ

όρμος (ο): μικρή σχετικά και κλειστή εσοχή της ξηράς που σχηματίζει ένα φυσικό λιμάνι

τόρμος (ο): μικρή προεξοχή/ ξύλινο ή μεταλλικό δόντι οργάνου

Ζ-ΩΟΦΟΡΟΣ

ωοφόρος, -α, -ο: που φέρει αυγά ή ωάρια

ζωοφόρος (η): το διάστημα ανάμεσα στο επιστύλιο και στο γείσο αρχαίων ελληνικών κτιρίων (αλλιώς: ζωφόρος)

ΒΟΛΤΑ-Ζ

βόλτα (η): περίπατος/ περιφορά γύρω από έναν άξονα

βολτάζ (ακλ.): ο αριθμός των βολτ σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα, η τάση

Υ-ΠΟΥΛΙΑ

πουλί (το): το πτηνό

υπουλία (η): το χαρακτηριστικό του δόλιου ανθρώπου

 


08/11/2016

Προσθαφαιρέσεις βαθμών στο τέλος της παρτίδας

Όταν σε μία παρτίδα Αγωνιστικού Σκραμπλ τελειώσουν τα γράμματα που βρίσκονται μέσα στο σακούλι, οι παίκτες εξακολουθούν να παίζουν μέχρι ένας από τους δύο να εξαντλήσει τα γράμματα που βρίσκονται στο αναλόγιο του. Όταν συμβεί αυτό, το σύνολο των πόντων που έχει στο αναλόγιο του ο άλλος παίκτης αφαιρείται από το σκορ του και προστίθεται στο σκορ του παίκτη που τελείωσε πρώτος. Τι σημαίνει αυτό επί της ουσίας;

α) Δίνεται η δυνατότητα στον παίκτη που πιθανόν είναι πίσω στο σκορ ακόμα και μετά την τοποθέτηση της τελευταίας του λέξης, να κερδίσει την παρτίδα, εάν έχει υπολογίσει σωστά τους πόντους που έχει πάνω του ο αντίπαλός του.

β) Υπαγορεύει στον παίκτη που είναι μπροστά στο σκορ, τους πόντους που πρέπει να αποκομίσει ώστε ακόμα κι αν δεν εξαντλήσει πρώτος τα γράμματα του να μην απειληθεί από την τελική προσθαφαίρεση

γ) Δίνεται ένα κίνητρο στους παίκτες να "διώξουν" το συντομότερο δυνατόν τα γράμματα μεγάλης αξίας από το αναλόγιο τους, όταν η παρτίδα πλησιάζει στο τέλος της, για να μη δοθεί η δυνατότητα στον αντίπαλο να επωφεληθεί από αυτά κατά την προσθαφαίρεση πόντων.

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Όμιλος Σκραμπλ Αθηνών-Πειραιώς

Καφέ Άλικο, Αγίου Δημητρίου 16, 10554

Ψυρρή 1ος όροφος

Τηλ: 6975884067 - 6987239119 - 6987794671

Email: omilos.scrabble.a.p@gmail.com

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Τετάρτη: 17:00 - 21:00

Σάββατο: 17:00 - 20:00

Κυριακή: 17:00 - 21:00